I would be proud if my crafts should become your sourse of inspiration some time - I would also appreciate if you link
back to my blog as your source of inspiration :o) Thanks LeKa

torsdag 13. august 2009

Min elste symaskin

Jeg har lyst til å vise dere denne gamle sveive maskinen som jeg har. Den er etter min Bestemor og må være fra ca 1925-1930 tallet. Merket er ALFA, som i dag er mere kjent for å lage kjemikalier og såpe etc. til fellesmaieriet - DeLaval.
Morsom at de en gang i tiden laget symaskiner også :o)) Som tidligere nevnt, denne tilhørte Bestemor. Hun var ganske ung når hun kjøpte den, og den ble kjøpt på avbetaling på 12 månder, med NOK 1,- pr. mnd. Min Bestemor hadde post hos presten i Saltdal i Nordland, og tjente NOK 2,50 pr. mnd. Da hun hadde betalt avdrag på maskinen i 6 månder flyttet prestefamilen til Evenskjær, og hun ble med på "flyttelasset". Planen var å reise hjem til Saltdalen når maskinen var nedbetalt. Men så møtte hun Bestefar og ble på Evenkjær resten av livet..........................................
Symaskinen har lange smale spoler, og egen spolemaskinen.

Alt utstyret er tatt vare på, jeg har også brukermanualen (glm å ta bilde).

Kassen til symaskinen er også hel og fin.
Maskinen fungerer helt topp, og vi har ikke gjort så mye annet med den en å gi den litt olje og gjøre rent gummi hjulet på spolemaskinen.
Quiltehilsen LeKa :o)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.Det er så kjekt og få høre historien bak på ting som betyr så mye for oss.Morsomt takk.Jeg å har en gammel symaskin som betyr veldig mye for meg.Bestemor var alene med mamma,så hun måtte reparer klær for folk for å åverleve.Plukket bær å selte.Ha en riktig fin Torsdag.Bodil

Tone Yvonne sa...

Så artig :o) ikke minst at den fortsatt kan brukes!

Alltid morro med ting som har tilhørighet og historie.

kos deg masse og ha en fin ettermiddag:o)

Kjerst M sa...

For en flott skatt. Ha r en gammel jeg også, etter svigermor, som syr i de seigeste stoffer der nye maskiner gir opp :-)

Crispy sa...

It is wonderful that you have your Grandmother's machine and that it still works!! I love the case!!

Crispy

Kort og Søm sa...

Så gøy med en gammel maskin!
jeg har en gammel Singer i boden, som skal fram til pynt,..bare barna blir litt større... :o)
God helg,
Fredrikke :o)

Grethe sa...

Så artig - de syr også så fine sting disse gamle maskinene :0)
Ønsker deg en fin helg :0)

SOLSAUM sa...

Å, ei slik har eg og;.) Eg har fått den av svigermor, hos oss står den til pynt. Eg er heldig som fekk den;.)

STRIKKEMOR(O) sa...

Kjekt å eige ei slik symaskin, særleg når den har tilhøyrt bestemora di og du kjenner til så mykje av historia bak! Det var nok flott å eige ei sånn symaskin på den tida, sidan ho måtte betale nesten ei halv månadslønn i tolv mnd. ! Historia viser også kor tilfeldig mykje i livet er. Takk for titten og ha ei fin helg!!

a good yarn sa...

It's simply terrific LeKa! How wonderful to have your grandmother's machine. These were made to last a lifetime not like today's plastic versions. Ann :)

M sa...

Hei!

Ser at innlegget er veldig gammel, men lurte bare på om du fortsatt har brukermanualen til den gamle Alfa symaskinen din. Har i dag skaffet meg en egen! :D Men nå har jeg rengjort den på et vis slik at håndsveiven ikke går rundt da jeg skrur igjen skruen :( har smurt med smørefett, men virker som om det trengs noe mer hjelp. Du kunne kanskje ikke ha sendt over brukermanualen til symaskina? :) Da hadde jeg blitt overlykkelig!

Hilsen Monica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...