I would be proud if my crafts should become your sourse of inspiration some time - I would also appreciate if you link
back to my blog as your source of inspiration :o) Thanks LeKa

tirsdag 4. august 2009

"Needle turn" applikasjon

Laila spurte etter litt informasjon i "Needle turn for dummies" og flere har spurt om merkeblyantene som jeg bruker. Jeg er nok ikke den beste til å lære bort needle turn, men jeg kan vise hvordan jeg syr og om utrstyret jeg bruker og hvor jeg har fått det fra.
Jeg har prøvd flere forskjellige måter å sy på, og en god del forskjelligt utstyr. Dette er hva jeg har kommet frem til at fungerer best for meg:

Gode sakser er viktig - og det trenger ikke å være av de dyreste. "God saksen min" (med sort håndtak) er kjøpt i sett på Nille for 40,-/50,- NOK. Den lille saksen er kjøpt hos Pice O' Cake Design fra USA.


Synålene jeg bruker er også kjøpt hos Pice O' Cake Design , de er lange og veldig tynne - og ved å bruke Tire/Clover silketråd er det ingen motstand i stoffene og det er som å sy i smør. Trådene er kjøpt hos Magda Imregh, og de finnes i ca. 70 forskjellige farger.


Applikasjonsnålene er også merke Clover. Kjøpt hos Magda Imregh. Som forøvrig har ganske mye "kjekt å ha".

Nåltreder fra Clover, også Pice O' Cake Design . Denne har ganske tynn tråd og veldig enkel å bruke, også er den jo fin å se på.


Tråklelim merke Roxanne Glue-Base-it! Husker ikke hvor denne er kjøpt, men den er å få kjøpt i quiltebutikker.
Den lille blå boksen inneholder voks, eller Thrad Conditioner som det så fint står på boksen. Denne er kjempefin å bruke mot at tråden fliser seg, eller om du bruker bomulstråd så er den "ett must"!
Med i samlingen av tilbehør er selvfølgelig også frysepappir. Jeg kjøper ruller på quilte butikken, men du kan også få litt pappir i kjøttdisken hos kjøpmann - de pleier å være greie :o)

Laminat med lim, til å lage plastmaler. Som oftest bruker jeg kun frysepappir til mal, men når jeg skal lage mange like motiv - som kurvene - lager jeg en plastmal som varer. Også fra fra Pice O' Cake Design .

Ett ark med fint sandpappir er greit å ha tilgjenngelig. Dette får du i alle verktøy/malerforetninger som f.eks. Maxbo.

Stiletto, trepinne. Kjekk å ha for hånden når du syr, til å dytte ned og forme fine hjørner. Jeg foretrekker å bruke en liten rund tre tannpirker.
Den hvite kalk blyanten er fin til merking på de mørke stoffene - her ser du sandpappiret liggende under stoffet for å unngå at stoffet glir når en tegner rundt malen.
Sort merke blyant til de lyse stoffene, begge fra Pice O' Cake Design .

Jeg tegner en god og tydelig strek rundt malen - det gjør ingen ting om streken blir tykk - dette skal brettes ned under motivet og vil derfor ikke synes på det ferdige resultatet.

Nå håper jeg dette er til nytte for noen av dere der ute :o)
Mere om Needle Turn kommer senere.

Quiltehilsen fra LeKaQuilt :o)

9 kommentarer:

sjoko sa...

Kjempe flott veiledning. Dette blir til nytte for mange tror jeg ;o)

Heidi sa...

Så flott at du skriver om utstyr du har god erfaring med. Kjempefint også at det er med linker til hvor du handler det.
Følger med på kurset framover :)

Merete sa...

Tusen takk for flott veiledning, kanskje jeg også skal forsøke dette:-)

Litamora's Quilt & Design sa...

Så flott du deler erfaringer med oss andre. Alltid flott å få tips fra det andre har positive erfaringer med.
Jeg takker for awarden ifra deg, og sender den også tilbake til deg. Jeg blir glad når jeg titter innom hos deg :o)
kos deg videre med lappesømmen, teppet blir nydelig, og du vet, jeg er også svak for de fargene... ;o)
Lykke til!

Crispy sa...

It was fun to see the equipment you use for needle turn applique. I like that you mentioned a fat line is ok as it is turned under. I too use freeze paper for my templates.

Crispy

Grethe sa...

Tusen takk for flott informasjon. Dette var nyttig og lærerrikt. Bra at det er med linker til hvor en kan kjøpe utstyret.
Ønsker deg en fin dag :0)
Klem grethe

a good yarn sa...

Ikke rart du oppnå så gode resultater. Takk for at du deler din teknikk Leka. Ann :)

LindaQuilt sa...

Å! Dette var jammen god informasjon!!! Jeg har blant annet kranglet meg igjennom en komplisert "sy inntil"- sak, hvor nålen IKKE gled lett. Og verket i venstrearmen etterpå. Jeg skal igang igjen nå, men vet at jeg må finne rett nål til arbeidet, altså en langt tynnere nål enn sist gang!

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med oss!

Tingelingeling sa...

Så god og fin forklaring! Mye nyttig her, og for meg var sandpapir under når du tegner opp en kjempelur ting.Tusen takk for tips og god forklaring.
Jeg skal også lese dine neste. Kanskje jeg får en boost til å komme videre med needleturn-prosjektene mine.
Hei så lenge!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...