I would be proud if my crafts should become your sourse of inspiration some time - I would also appreciate if you link
back to my blog as your source of inspiration :o) Thanks LeKa

mandag 7. september 2009

Slik gjør du for å få en fin bunn.....

I forrige innlegg viste jeg dere hvordan jeg syr i glidelås, i de søte små sminke-pungene.
Nå tenkte jeg å hvise dere hvordan jeg syr bunnen.

Det er flere måter å gjøre ting på, jeg deler bare av den erfaringen jeg har gjort......
Slik gjøre jeg det:
1) Sist så vi hvordan glidelåsen ble sydd i.
Vreng pungen med vrangen ut, og sy en søm langs kanten. 2) Bruk linjal og tegn opp en firkant som du skal lippe etter. Husk å ta hensyn til sømrom på den ene siden, det vil si at mål fra bunn, må være lik mål fra søm og inn - slik at du har tegnet en firkant......
3) Klipp ut med en skarp saks, vær nøye med at du treffer på streken inne i hjørnet.
Også er det bare å legge sidevegg mot bunn og sy.......
Og hvorfor velger jeg å gjøre det slik fremfor å "vri" bunn og skjære (som bilde nedfor).
Min erfaring er at det da er veldig lett å få skjeve bunner. En liten millimeter eller to, blir fort til fire og seks - husk at du her kutter både forran og bak i ett jafs.
Men, foretrekker du denne metoden - tegn strek med blyant og sy, for så å skjære. Da har du mulighet til å sjekke sømmen før du skjærer.
Også - Vola, ferdig sminkepung.......
Lykke til med fine hjørner og flotte bunner.......
Quiltehilsen LeKa :o)

12 kommentarer:

a good yarn sa...

Is it easy to put the zip? Not too fiddly? Ann :)

Anonym sa...

Hei.Tusen takk for titten.Så flink du er.Ha en riktig fin Mandag.Bodil

Orlaug sa...

Takk og takk!
Kjempekjekt at de erfarne syersker deler dekans kunnskap med oss andre....
no har eg berre lyst å sy......

Crispy sa...

You make it all look so simple Lena!! Your little bags are so beautiful!!

Crispy

Anne Ida sa...

Tusen takk for disse demonstrasjonene! Godt å se hvordan andre løser små og store utfordringer i syingens verden!

SewCalGal sa...

Lovely.

SewCalGal
www.sewcalgal.blogspot.com

Unknown sa...

Så flott beskrivelse i ord og bilder du har lagetr på både hvordan man syr i glidelås og syr bunn.... :O)

Kjempeflott!

Ha en strålende søm kveld!

Laila sa...

Du er flink med "vis og fortell" :) Det er på denne måten eg også syr botnane i vesker/toalettvesker.

tubakk sa...

Tusen takk. Dette strever jeg alltid med, men nå skal jeg forsøke å bruke din metode. Supert.

Tingelingeling sa...

Så godt forklart! Jeg sitter faktisk og syr en pung jeg også.. Jeg bruker dobbel lukkekant ved glidelåsen,det fungerer også godt!Da syr jeg fra baksiden først, og bretter til fremsiden. Det medfører en liten håndsøm for å sy ned glidelåset, kanskje jeg skal prøve på maskin??

Jeg skal helt sikkert benytte meg av knepet ditt med den labben ( på min Bernina) Litt dårlig med oppdatering, men det kommer, skal bare på en liten jentetur først..

Stina Blomgren sa...

Ser ju helt enkelt ut ..när du gör det!!! Men jag lovar... jag och sy väskor och det blir någonting annat!!!! :o))
Tack för fin beskrivning!!!! Kan behövas...S*S**

Tone Yvonne sa...

Kjenner igjen metoden, bruker den til veskene mine :o).

Morro å se hvordan andre løser sy-utfordringer - vi trenger litt ideutvekslinger i denne verdenen :o)

Takker for masse inspirasjon!!!

klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...